مک آدرس و تغییر موقتی آن

آدرس سخت‌افزاری یا آدرس  MAC ، آدرس عددی است که به صورت سخت‌افزاری در کارت واسط شبکه در کارخانه حک شده‌ است.

این نوع آدرس‌دهی موجب شناسایی منحصر به فرد کارت واسط شبکه در بین کارت‌ها می‌شود. طول این آدرس ۶ بایت است. استاندادرد این آدرس‌دهی توسط انجمن مهندسان برق و الکترونیک(IEEE) تعیین شده‌است.

مک آدرس یک آدرس فیزیکی است در حالی که آدرس های IP به منزله آدرس های منطقی می باشند. آدرس های منطقی شما را ملزم می نماید که به منظور پیکربندی کامپیوتر وکارت شبکه، درایو ها و یا پروتکل ها ی خاصی را در حافظه مستقر نمایید ولی مک آدرس ها نیازمند درایوهای خاصی نخواهند بود، چرا که این آدرس ها درون تراشه کارت شبکه قرار می گیرند.

ساختار  MAC Address

یک MAC Address بر روی هر کارت شبکه همواره دارای طولی مشابه و یکسان می باشند. (۶ بایت و یا ۴۸ بیت).

در صورت بررسی MAC Address یک کامپیوتر که بر روی آن کارت شبکه نصب شده است، آن را با فرمت مبنای شانزده (Hex)، مشاهده خواهید دید.
مثلاً MAC Address کارت شبکه موجود روی یک کامپیوتر می تواند به صورت زیر باشد:

01:23:45:67:89:ab

زمانی که یک تولید کننده نظیر اینتل، کارت های شبکه خود را تولید می نماید، آنان هر آدرس دلخواهی را نمی توانند برای MAC Address در نظر بگیرند (چرا که منحصر بفرد است). در صورتی که همه تولید کنندگان کارت های شبکه بخواهند بدون وجود یک ضابطه خاص، اقدام به تعریف آدرس های فوق نمایند، قطعا امکان تعارض بین آدرس های فوق بوجود خواهد آمد.

دلیل استفاده از   MAC Address

هر کامپیوتر موجود در شبکه، می بایست با استفاده از روش هایی خاص شناسایی گردد. برای شناسایی یک کامپیوتر موجود در شبکه، صرف داشتن یک آدرس IP به تنهایی کفایت نخواهد کرد. حتماً علاقمندید که علت این موضوع را بدانید. بدین منظور، لازم است نگاهی به مدل معروف OSI  و لایه های آن داشته باشیم:

شبکه فیزیکی

همانگونه که مشاهده می نمایید، MAC Address در لایه Data Link ( لایه دوم مدل OSI) قرار دارد و این لایه مسئول بررسی این موضوع خواهد بود که داده متعلق به کدامیک از کامپیوترهای موجود در شبکه است.

زمانی که یک بسته اطلاعاتی (Packet) به لایه Data Link می رسد (از طریق لایه اول)، وی آن را در اختیار لایه بالایی خود (لایه سوم) قرار خواهد داد. بنابراین ما نیازمند استفاده از روش خاصی به منظور شناسایی یک کامپیوتر قبل از لایه سوم هستیم.

MAC Address ، در پاسخ به نیاز فوق در نظر گرفته شده و با استقرار در لایه دوم، وظیفه شناسایی کامپیوتر قبل از لایه سوم را بر عهده دارد. تمامی ماشین های موجود روی یک شبکه، اقدام به بررسی بسته های اطلاعاتی کرده تا مشخص شود آیا MAC Address موجود در بخش آدرس مقصد بسته اطلاعاتی ارسالی با آدرس آنان مطابقت می کند؟ لایه فیزیکی (لایه اول) قادر به شناخت سیگنال های الکتریکی موجود روی شبکه بوده و فریم هایی را تولید می کند که در اختیار لایهDatalink ، گذاشته می شود.

 در صورت مطابقت MAC Address موجود در بخش «آدرس مقصد» بسته اطلاعاتی ارسالی با MAC Address یکی از کامپیوترهای موجود در شبکه، کامپیوتر مورد نظر آن را دریافت می کند و با ارسال آن به لایه سوم، آدرس شبکه ای بسته اطلاعاتی (IP) بررسی می شود تا این اطمینان حاصل شود که آدرس فوق با آدرس شبکه ای که کامپیوتر مورد نظر با آن پیکربندی شده است به درستی مطابقت می کند.

تا اینجا به عنوان یاد آوری بود حال ترفند هایی در این زمینه

 تغییر MAC Address کارت شبکه

بدین منظور:

نیازمند یک ابزار جانبی به نام Technitium MAC Address Changer هستیم. این برنامه کم‌ حجم و رایگان

تمام آن چیزی که ما نیازمند آن هستیم را در اختیار ما قرار می‌دهد.
برای دانلود Technitium MAC Address Changer می توانید به سایت سازنده آن مراجعه کنید .

پس از دانلود فایل، آن را از حالت فشرده خارج کرده و برنامه را نصب کنید.

طریقه کار با این برنامه بسیار ساده است:

پس از اجرای برنامه، در قسمت Network Connections نام کانکشن‌های مربوط به هر کارت شبکه موجود در سیستم را مشاهده می‌کنید.

همانطور که مشاهده می کنید این برنامه عمل مانیتورینگ شبکه را نیز انجام می دهد

اکنون کارت شبکه مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی دکمه Change MAC موجود در پایین صفحه کلیک کنید.

خواهید دید که قسمت Enter New Mac Address Below نمایان می‌شود.
برای وارد نمودن یک MAC Address جدید سه راه دارید؛ می‌توانید دستی یک آدرس جدید را به دلخواه وارد کنید،

یا بر روی دکمه Random MAC Address کلیک کنید تا یک آدرس به صورت تصادفی وارد شود

و یا اینکه بر روی علامت فلش رو به پایین کلیک کنید تا در منوی ظاهر شده یکی از برندهای مختلف کارت شبکه را انتخاب کنید تا آدرس آن وارد شود.

با کلیک بر روی دکمه Change Now آدرس تغییر داده می‌شود.

برای بازگردانی MAC Address به حالت اولیه نیز کافی است بر روی دکمه Original MAC کلیک کنید.

و همانطور که می دانید برای دیدن مک آدرس از دستورات زیر در CMD استفاده کنید

 ipconfig /all   یا  getmac

شاید بپرسید که این عمل چه سودی می تواند داشته باشد

همانطور که می دانید برای وارد شدن به بعضی شبکه ها و یا حتی بعضی سایتهای محافظت شده

نمی توان از هر سیستمی وارد شد و فقط از سیستمی که اطلاعات مک آدرس آن در آن شبکه ثبت شده باشد می توان وارد شد و با دانستن آن اطلاعات می توانید آن آدرس را جایگزین آدرس کارت شبکه خود کنید و سیستم خود را به عنوان یکی از سیستم های تایید شده جا بزنید.

منفعت دیگری که به ذهنم میرسه این است که بجای خرید یک کارت DVB جدید و گرانقیمت یک مدل قدیمی و حتی ارزان قیمت تقلبی چینی که آدرس مک آنها تایید نشده است استفاده کرد و آدرس آن را تغییر داد و از مزایای شرکت سازنده استفاده کرد

(کارت DVB یا همان کارت ماهواره  وسیله ای است که بجز قابلیت دریافت کانالهای ماهواره ای قابلیت اتصال به اینترنت رایگان و پولی را دارد)

 

 

یک دیدگاه برای ”مک آدرس و تغییر موقتی آن

  1. مهکامه

    سلام
    مرسی بابت مطالب جالبی که گذاشتید. اگر در مورد معایب این تغییر هم صحبت می شد عالی بود.
    بازم ممنون و موفق باشید.

    پاسخ

بیان دیدگاه